De laatste!! (Ghana) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Willemijjn Rapati - WaarBenJij.nu De laatste!! (Ghana) - Reisverslag uit Accra, Ghana van Willemijjn Rapati - WaarBenJij.nu

De laatste!! (Ghana)

Door: Willemijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijjn

01 November 2006 | Ghana, Accra

hi di ho!!
never a dull moment, maar laat ik weer bij het begin beginnen.
ik was in het mole-national park, alwaar wij bovenop een heuvel verbleven en mooi uitzicht hadden op de eventueel razende dieren etc. nou, het uitzicht was al heel mooi, de dieren lieten enigszins verstek gaan( olifant in de verte, zwarte ooievaar, wrattenzwijnen en een enkele antilope) maar wel een heerlijk zwembad waarin we ons goed hebben vermaakt.
volgende dag was er weer een feest in het dorp stukje terug (einde van de ramadan, maar hier hadden ze de maan nog niet gezien dus daarom een dagje later) met veel gehalleluja op zijn moslims maar wel leuk. onderweg naar het dorp hebben we een heel stuk gelopen en stond ik zomaar ongeveer oog in oog met een olifant, er zaten slechts wat dunne boompjes tussen, maar wel imposant. ook wat apen zien dollen.
smiddags weer zwembad en daar ergens hebben zich insekten HELEMAAL tegoed gedaan aan mijn benen, ik zit onder de bulten!! (en ze jeuken nu een kleine week later nog en sommige zijn uitgegroeid tot formaat kwartje!! ik loop dus verschrikkelijk voor schut, maar ja dat mag de pret niet drukken want ik was toch al veel te sprietig. simone, onze gids, heeft een respectabel achterwerk en dat kunnen ze hier zeer waarderen. in ghana zijn de zelfs van formaat bijzettafeltje!
de auto waar wij ons nu in vervoeren is een airconditioned asobus (de groepgenoten nomen het een Ateam bus) dat is wel een beetje jammer want we zitten achter een soort geblindeerd raam waardoor zij ons nauwelijks kunnen zien en de ramen kunnen ook niet open dus het ketak met de bevolking is even naar het minimum tijdens de reis. wel lekker koel.
volgende ochtend hebben we een game-walk gedaan, om 7 uur smorgens, nou zweten, zweten maar nauwelijks een beest te zien, ook goed.toen verder naar kumasi. we hebben onderweg twee groepsgenoten afgezet bij het ziekenhuis waar hun dochter stage loopt en kwamen savonds in kumasi aan.
nicole, mijn kamergenote had wat via via kontakten waar ze mee op stap ging en ik ben weer een lekker in mijn uppie wezen rondstappen. in kumasi heb je de allergrootste markt van westafrika, dus je snapt, daar moest ik bij zijn.
de marktvrouwen dragen daar enorme rieten wagenwielen als hoed, voor schaduw, dus daar heb ik mij er ook een van aangeschaft, grote hilariteit en goedkeuring van de mensen. die markt was echt geweldig, groot, een straat vis, en een straat schoenen, en een straat groente etc ook fetishdingen maar omdat ik die niet mee hoor te nemen heb ik die keurig laten liggen.ook nog naar een ghanees paleis geweest (viel een beetje tegen, mij te nieuw) maar verder leuk door de stad gescharreld.
volgende dag gingen we met de taxi naar een meer in de buurt, dat was wel een eindje rijden maar dan lagen we ook in een hangmat onder de bomen naar het meer te kijken, kokosmelk te drinken, papaya te eten, en dat bij een knorrige oostenrijkse die getrouwd was met een veel jongere ghanees en die zichzelf koninginmoeder (nana) noemde!!
na kumasi weer door naar capecoast, dit keer met het openbaar vervoer: te weten een touringcarbus met airconditioning (het eerste stuk van de reis die begon om 7 uur was het ijskoud, tot de zon een beetje doorkwam) rond tweeen waren we in capecoast, nog wat gegeten en toen even rondgelopen.
het strand is hier openbare kakplaats, dat is erg jammer, je loopt inderdaad tussen de poepende mensen en ander vuilnis door, verder had ik het ook even gezien, ik kon er gewoon even niet doorheen kijken, dus ben savonds gewoon in het hotel gebleven en heb me tegoed gedaan aan kreeft!!! (niet helemaal de europese smaak maar toch lekker)
volgende dag naar het slavenfort elmina castle, een zeer zwarte bladzij uit onze geschiedenis, je begrijpt er eigenlijk niks van. daarna de zinnen verzet op een echt wel mooi strand! paradijs! heerlijke zee om in te zwemmen, en we werden onthaald met warme broodjes met kruidenboter en kokosmelk, echt leuk.
savonds werd ik helaas koortsig, maar dat was de volgende ochtend wel weer weg. wel weer mijn diarree weer terug.
volgende dag een wandeling gemaakt op van die wiebelhangbruggen boven het tropisch regenwoud
een paar hebben ook nog een wandeling gemaakt in dat regenwoud maar dat was mij wat teveel. smiddags weer naar het strand.
en met het oog op die koorts enzo dacht ik dat het toch maar beter was om malaria uit te sluiten en me bij de dokter te laten testen, hier hebben ze daar tenminste kaas van gegeten.
ik weer met simone naar het ziekenhuis.
had ik een bloeddruk van 90/40! moest ik blijven! nou ja zeg, dat was de bedoeling niet, daar had ik geen zin in, we zouden de volgende dag naar accra gaan en dan een dag later weer naar huis, dus kruip ik niet nog even in een ziekenhuis! maar de dokter bleef aandringen, het was gezien die bloeddruk toch nodig, ik zou wat infusen krijgen en ze zouden me testen op malaria en dan kon ik om 2200 / 2300 uur wel weer terug. nou ok dan.
lag ik op het zaaltje van de eerste hulp! in een afrikaans ziekenhuis!
aan het infuus, in een zeer ouderwets gebeuren, naast een meisje van 14 en een kindje van 1. viel het licht na een tijdje ook nog uit maar gelukkig lag ik niet aan de beademing!! ik heb lekker liggen slapen, heb 2 zakken vocht en drie busjes gehad en toen was het al weer goed. met een bloeddruk van 100/70 en een geen malaria mocht ik weer gezond het ziekenhuis verlaten. ik was helemaal opgezet- zoals ik al zei, never a dull moment!
vandaag weer verder naar accra, weer met het openbaar vervoer. morgen nog een dagje en dan savonds weer in het vliegtuig naar huis. alwaar ik vrijdagochtend zal aankomen!

janita: de planning is om 6 uur smorgens aan te komen, het kan soms ook vroeger zijn, zal ik je bellen als ik ben geland? het zou wel heerlijk zijn als je me zou willen komen halen! ik hoor het dan wel.

lieve lieden, het einde zit er zowat op, het is mooi geweest in alle betekenissen. ik ga morgen nog even de laatste souvernirs scoren om thuis zoveel mogelijk herinnenringen te hebben.
ik ga er een punt aanbreien, nog een beetje rondkijken en dan zien we elkaar weer in levende lijve!!
ook wel weer leuk.
giel bij jou zal dat wat langer duren, ik ben benieuwd naar je verhalen op de site.
lieverds
aju paparplu
willemijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Willemijjn

joehoe ik ga eindelijk naar mali!!

Actief sinds 19 Okt. 2006
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 4250

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: