Hallo kaaskoppen!! (Mali) - Reisverslag uit Sévaré, Mali van Willemijjn Rapati - WaarBenJij.nu Hallo kaaskoppen!! (Mali) - Reisverslag uit Sévaré, Mali van Willemijjn Rapati - WaarBenJij.nu

Hallo kaaskoppen!! (Mali)

Door: Willemijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijjn

10 Oktober 2006 | Mali, Sévaré

hallooooooooo!!!!!!!!! hier afrikaaaaaaaaa!
het is nu dinsdag en ik ben al vergevorderd in afrika, te weten in sevare, vlakbij mopti.
het is natuurlijk geweldig!
zulke aardige mensen, en een heel mooi land.
zo,
klaar.



nee, natuurlijk niet, er valt heel wat te vertellen.
de groep bestaat uit 6 personen met een vrouwelijke (toch) gids,tot nu toe zijn het wel aardige mensen, mijn kamergenote heet nicole, is een beetje van het zorgelijke type, maar goed te doen.de twee vriendinnen zijn wel aardig en het stel is op hun manier wel vertederend want zijn nog nooit buiten europa geweest en verbazen zich de hele dag zowat.
het is berewarm, maar als je je af en toe voorstelt dat je in nederland (en in finland) voor je plezier naar de sauna gaat, mag je toch niet mopperen. het is wel wat vochtige warmte want het regenseizoen is nog op het einde. ik heb ook al zo'n bui meegemaakt, nou dat is wel lekker heftig.
we zijn begonnen in bamako (de hoofdstad), beetje verkend, met de bus, op de markt, naar het museum: rommelig maar wel leuk en kleurrijk. later naar segou, dat was een halve dag met het busje. lekker zitten naast het open raampje. daar hebben we een excursie gehad naar een pottenbakkers- annex smederijdorp (die beroepen zijn aan elkaar gekoppeld, als de man smid is , is de vrouw pottenbakster, allebei met vuur!)
er werden volop potten gebakken want de volgende dag was het markt en konden ze worden verkocht.
nou er was een reuzefik aan de gang, en daarin werden die potten gebakken (zeer hete klus en ook nog eens in de rook) en na een tijdje kon je met een soort hark die potten eruit trekken!
phoei, ik doe dat niet graag na, maar... heel mooi, fotogeniek en mooie potten. ik kon het niet weerstaan om er eentje mee te nemen, ik zie wel of hij heelhuids aankomt.
volgende dag weer een excursie naar het oude segou , echt een oud dorp, met een verlaten animistisch gedeelte.de moslims willen daar niet meer wonen vanwege de enge geesten. ik heb me 's avonds een amulet laten aanmeten en ben nu hardstikke beschermd tegen alles wat eng is!!
op de markt heb ik natuurlijk weer het een en ander aan gekke dingen gekocht, een doosje van koeieblaas, arabische gom, stekelvarkenstekels, een lap voor 'peul'trouwerijen, een belletje...
ik word door de anderen al een beetje voor gek versleten, maar dat mag de pret niet drukken. heb ook al twee mooie maskers. moet je nagaan, ik ben pas 4 dagen onderweg!!! maar het is hier allemaal ook zo leuk, ik zou wel een container kunnen vullen.
fotograferen doe ik veel, ondanks de gids, die eigenlijk vindt dat je zonder zou moeten reizen, maar dat deel ik niet. de kinderen vinden het enig om gefotografeerd te worden en... lang leve de
digitaal!.. ze vinden het een feest om zichzelf daarna te kunnen bekijken, grote hilariteit!
als je ergens in een dorp komt heb je bijna altijd meteen zo,n wurm dat je hand vast wil houden. bij een wandelingetje lijk ik wel een creche te zijn begonnen, zo'n zwerm loopt er dan met me mee.
snoepies zijn het. en ze willen graag een 'bic', die had ik niet meegenomen dus die heb ik hier gekocht.
mam, ik moet ook aan jou denken als er een in het engels begint met ' look my shop', (verder is de voertaal frans.) ik kan ze net zo slecht weerstaan. gisteren leek ik wel de hollandse bank: komt er een jongetje met
euromuntjes, wat die waard zijn, en of ik die wisselen wil. ja natuurlijk, wat moeten die kinderen nou met euro's. dus later komt er een andere jongen zeggen dat hij die euro's verzamelt en of hij ze mag hebben. (om vervolgens dezelfde route weer te maken, denk ik) slim, toch?
overmorgen gaan we beginnen aan de dogontrek, drie dagen wandelen door het dogongebied, daar is geen electriciteit dus ik hoop dat ik voldoende heb aan mijn batterijen.
ik hou er nu mee op.
volgende keer verder.
heb het goed, dat heb ik ook.
veel liefs voor iedereen
willemijn

ps. tiemen, ben je aangenomen? (ja - tiemen)
prijoleena, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
giel, alvast gefeliciteerd met je verjaardag

mensen, ik weet even niks meer
aju

  • 23 Oktober 2006 - 08:23

    Janita:

    Hoi lieve willemijn, ik zie een volgende afrika fan groeien (willem achterna) zie dat je vollop geniet en wij genieten van je verhaal, veel liefs Janita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Sévaré

Willemijjn

joehoe ik ga eindelijk naar mali!!

Actief sinds 19 Okt. 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 4248

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: